X
تبلیغات
پایه ششم ابتدایی (معلم) - روش های نوین تدریس






پایه ششم ابتدایی (معلم)

امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی تغییرات اساسی را می توانم در آموزش و پرورش مشاهده کرد و شاید یکی از اهدافی که در این راستا اهمیت بیشتری یافته است " یادگیری برای زندگی کردن " باشد. با این بیان کار گروهی به دلایل شرایط منحصر به فرد آن و فواید زیادی که در پی دارد امروزه مورد تاکید است. به طوری که امروزه در آموزش کلاسی هم الگوی " آموزش در گروه های کوچک "  مطرح و در حال رشد است . روش های تدریسی که برپایه ی این الگو طرح ریزی شده اند با عنوان روش های مشارکتی وهمیاری معرفی می شوند.

در الگوی معرفی شده روابط معلم و شاگرد از حالت خشک و سنتی خارج می شود وصمیمیت توام با احترام جایگزین آن می شود. معلم دیگر انتقال دهنده ی دانش نیست و دانش آموزان با راهنمایی معلم، خود مسئولیت یادگیری را بر عهده دارند و دانش خود را می سازند.در این الگو یادگیری علم در کنار کسب مهارت های اجتماعی مطرح می شود و یادگیری با تمام فرایند آن مورد توجه است و دانش آموزان در کنار یادگیری علم راه های تولید علم را نیز فرا می گیرند.

در این تحقیق سعی بر آن است تا در کنار تبیین ضرورت و اهمیت الگوی آموزش گروهی چند مورد از روش های تدریس برای آموزش گروهی معرفی و مورد بحث قرار گیرد.البته تعداد  روش های تدریس مشارکتی امروزه زیاد است و معرفی کامل آن ها امکان پذیر نیست و در اینجا چند مورد از روش هایی که کاربرد بیشتری دارند ، مورد بحث قرار می گیرند.

در این تحقیق هفت روش  تدریس معرفی شده است و در کنار ذکر اصول و قواعد هر کدام پیشنهاد هایی برای افزایش اثر بخشی آن ها در کلاس درس شده است . و این نکته هم قابل تاکید است که هر کدام از روش های معرفی شده دارای فواید و محدودیت هایی هستند و کاربرد آن ها بسته به امکانات کلاس و تشخیص  معلم است. امید است تا با بکارگیری صحیح این روش های تدریس یادگیری را برای دانش آموزان خود شیرین کنیم.

اهمیت و ضرورت آموزش به شیوه ی گروهی

یکی از الگوهایی که امروزه توجه محققان علم تربیتی را به خود  جلب کرده است الگوی " آموزش گروهی " است. این الگو با نام Team teaching   معرفی می شود. که البته در منابع مختلف دو معنی تقریبا متفاوت برای این مفهوم  ذکر شده است :

1- آموزش توسط یک معلم برای گروه های دانش آموزان که به روش های مشارکتی و همیاری مشهور است.

2- آموزش توسط گروهی از معلمان که با هم  وظیفه ی برنامه ریزی و راهنمایی و ارائه ی فعالیت ها را برای گروه های فراگیران بر عهده دارند.( Goetz .2000 )

در این جا ابتدا به ضرورت و اهمیت روش های تدریس همیاری و مشارکتی می پردازیم و سپس در بیانی کوتاه تعریف دوم را توضیح می دهیم .در دنیای نو با مطرح شدن بحران هایی مانند " وارونگی روابط معلم و شاگرد "  و پدیده ی " آموزش های نا همسان " روش های همیاری بهترین راه حل برای کاهش اثرات بحران معرفی می شود.

در تدریس به روش همیاری و مشارکتی دانش آموزان علاوه بر فراگیری علم به تمرین مهارت های اجتماعی نیز می پردازند.آن ها یاد می گیرند تا خوب گوش دهند ، به دیگران احترام بگذارند، چگونه با نظرات مخالف برخورد کنند،چگونه اظهار نظر کنند و...

عامل مهم دیگر در بکارگیری این روش ها بهره بردن از نوعی انرژی به نام " سینرژی " یا هم افزایی است که در کار گروهی حاصل می شود و می تواند بازده یادگیری را بالا ببرد.  ( قورچیان، 1379). از دیگر فواید این الگوی تدریس می توان به افزایش عزت نفس شاگردان نسبت به معلم و درس اشاره کرد . مقایساتی که در بین کلاس هایی با جو رقابتی و کلاس های مشارکتی انجام شده است نشان دهنده ی آن است که در کلاس های مدل دوم در کنار کاهش اضطراب ناشی از رقابت به بهبود نگرش دانش آموزان نسبت به هم کلاسی های خود کمک می شود و دانش آموزان مسئولیت های خود در

قبال درس و معلم را با انگیزش درونی می پذیرند.( پارسونز، 1964/ اسد زاده و اسکندری، 1385) البته باید توجه داشت که هر گروه و فعالیت در آن را نمی توان کار گروهی به شمار آورد به قول دکتر پارسونز (پارسونز، 1964/ اسد زاده و اسکندری، 1385، 429) : " یادگیری مشارکتی یا فراهم کردن پشتیبانی و مشارکت گروهی چیزی بیش از گروه بندی صرف دانش آموزان  و گرد هم آوردن فیزیکی آن هاست ."  پس برای داشتن یک فعالیت گروهی موفق باید در انتخاب گروه ها ، تعداد اعضای هر گروه ، نحوه ی تقسیم وظایف و... توجه کرد.

آموزش گروهی در معنای دوم همان طور که بیان شد به گروهی از معلمان اطلاق می شود که باهم وظیفه ی تمام فعالیت های تدریس را بر عهده دارند . این تعریف از آموزش گروهی با عنوان "Teaming for teaching  "  شناخته می شود . این نوع آموزش خود به دو شیوه انجام می گیرد:

الف - در این روش دو یا چند معلم در یک کلاس و یک زمان فعالیت های یاد دهی یادگیری را برای یک گروه از دانش آموزان انجام می دهند.

ب در روش دوم گروه های دانش آموزان برای فعالیت ها یکسانند ولی مکان و زمان آموزش هر معلم متفاوت است . با این توضیحات به معرفی چند مورد از روش های تدریس مشارکتی می پردازیم:

         1- روش تدریس " بحث گروهی "  [1]:

این روش با نام های مختلفی مثل روش کنفرانس2 و روش مباحثه مطرح می شود و از قدیمی ترین روش های تدریس موجود است . با ذکر چند تعریف از این روش بحث را آغاز می کنیم : دکتر احدیان ( احدیان و آقازاده ، 1378، 63) بر این عقیده است که : " بحث گروهی فعالیتی یادگیرنده محور3 است . ایده ها و تجارب  یادگیرندگان در فرایند بحث  عرضه می شود و به این ترتیب بر مشارکت و چالش افزوده می شود."و همچنین دکتر حسن شعبانی (شعبانی،1379، 273) عنوان  می کند که: " روش بحث گروهی روشی سنجیده و منظم در باره ی موضوعی خاص است که مورد علاقه ی شاگردان است."

با تعاریف بالا می توان فعالیت هایی را برای دو رکن اساسی ( معلم ، شاگرد و) بیان کرد: 

1-  در این روش تدریس معلم به عنوان راهنما مطرح است و سه وظیفه ی عمده بر عهده دارد : الف- برنامه ریزی:  معلم بر اساس معیارهای موجود مانند علاقه ی شاگردان، قابل بحث بودن موضوع ، تجارب قبلی فراگیران و... موضوع بحث را انتخاب می کند و آن را به صورت اهداف روشن در اختیار دانش آموزان قرار می دهد.

ب- اداره و اجرا : این مرحله تمام فعالیت هایی را که در حین انجام بحث بر عهده ی معلم است را شامل می شود که از مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

-  ایجاد جو مناسب برای امنیت روانی شاگردان ، کنترل بحث و جلوگیری از انحراف آن ، انتخاب رهبر برای گروه های دانش آموزان و....

ج- نتیجه گیری : این مرحله هم شامل خلاصه ی بحث و تاکید  یافته های مهم بحث در پایان است.

البته علاوه بر معلم که رهبری کل بحث را بر عهده دارد هر گروه می تواند رهبر جداگانه ای داشته باشد و رهبر هر گروه می تواند  به طور مستقیم از طرف معلم انتخاب شود یا در حین بحث به طور ناخودآگاه  انتخاب و در بین اعضا به طور متناوب تعویض شود که البته روش دوم پسندیده تر          است. (احدیان و آقا زاده ، 1379)

2- گروه فراگیران که در مرکز فعالیت ها قرار دارند و مهمترین وظایف آنها عبارتند از:

آمادگی و کسب اطلاعات و دانش پایه قبل از انجام بحث، شرکت فعال در بحث و خلاصه برداری و...

این روش تدریس در کلاس هایی با تعداد6 تا 20 نفر قابل اجراست اما بهترین تعداد برای گروه ها 5 نفر است. ( گالن سیلور ،1980/ خویی نژاد،1372)

روش تدریس مباحثه گر چه از نظر کمیت یادگیری مورد سوال است ولی کیفیت یادگیری در آن دلیل قانع کننده ای برای استفاده از آن است چون در این روش تدریس درک و فهم شاگردان درگیری مستقیم با موضوع دارد و عوامل خارجی مثل معلم و کتاب کمتر در یادگیری نقش دارد.

2-  روش تدریس تفحص گروه[2](پژوهش گروهی) :

" پژوهش گروهی عبارت است از فعالیت دسته جمعی دانش آموزان و اغلب در گروه های کوچک که به منظور انجام دادن امر مطالعه سازماندهی می شود." (یغما، 1378، 43)

از بنیانگذاران این روش تدریس می توان به جان دیویی و هربرت ثلن[3] اشاره کرد. دیویی اشاره دارد که در کشوری که اصول دموکراسی حاکم است روش های تدریس نیز باید بر طبق اصول کار گروهی باشد .پس در این روش بر کار گروهی تاکید زیادی است و در آن بیشتر به گروه های خود سالار در کنار شیوه های مردم سالار و روش های علمی اهمیت داده شده است .

در این روش آموزش مهارت های اجتماعی در کنار زمینه های علمی مطرح می شود یعنی در کنار بعد کاوشگری به بعد معرفت اجتماعی پرداخته می شود. ( کمالی خمسه، 1381)

مراحل روش تدریس پژوهش گروهی عبارتند از :

الف - ایجاد موقعیت مبهم : این مرحله شاید مهم ترین مرحله ی روش تدریس مذکور باشد و طرح آن می تواند توسط معلم و برنامه ریزی قبلی یا توسط کنجکاوی خود دانش آموزان باشد.

ب- کشف واکنش : در این مرحله دانش آموزان با راهنمایی معلم کنش های خود را برای سازگاری با موقعیت مبهم طرح شده و واکنش به آن سازمان می دهند .

ج- فرمول بندی و سازمان دهی : در این مرحله هم اطلاعات پیش زمینه سازماندهی می شوند و با توجه به موقعیت مطرح شده مسئله ای ترتیب داده می شود.

د- مطالعه ی مستقل و گروهی : معلم منابع را معرفی می کند و دانش آموزان ابتدا به صورت انفرادی مطالعه می کنند و نتایج را در گروه ارائه می دهند.

ه- مرحله ی تجزیه و تحلیل : در این مرحله دانش آموزان فرایند پژوهش خود را ارزیابی     می کنند و بر حسب مطالعات خود مسئله ی طرح شده را جواب می دهند.

ی- از سرگیری فعالیت های دیگر برای تعمیق یادگیری و استفاده از یافته های پژوهش.

معلم باید قبل از انجام این روش شیوه ی صحیح گزارش نویسی را به دانش آموزان یاد دهد.

3-  روش استاد  شاگردی  :[4]

این روش برگرفته از روش سنتی مکتب خانه ای است که با ایجاد نو آوری هایی در آن در کلاس های امروزی مورد استفاده قرار می گیرد. در این الگو همیاری بین دانش آموزان برای یادگیری اهمیت زیادی دارد . در این روش معلم تعدادی از دانش آموزان قوی را انتخاب می کند و موضوع تدریس را برای آن ها آموزش می دهد و در مرحله ی بعد این دانش آموزان هر یک وظیفه ی آموزش موضوع مورد نظر را برای یک گروه از هم کلاسی های خود بر عهده می گیرد.

مزیت این روش از آن لحاظ است که فاصله ی ارتباطی بین دانش آموزان با گروه های فراگیران به مراتب کمتر از فاصله ی بین دانش آموزان با معلم است و به قول معروف زبان هم را بهتر می فهمند.که این امر یادگیری را برای دانش آموزان آسان تر می کند.

برای این روش چهار مرحله پیش بینی شده که عبارتند از:

1- مرحله ی آمادگی : این مرحله شامل آماده کردن درس و رسانه های لازم توسط معلم است.

2- مرحله ی ارائه: معلم موضوع درس را در این مرحله برای دانش آموزان انتخابی توضیح     می دهد و آن ها را با کارکرد رسانه ها آشنا می کند.

3- مرحله ی کاربرد : در این مرحله دانش آموزان تدریس ها را در گروه های همکلاسی های خود اجرا می کنند.

4-  مرحله ی ارزشیابی : این مرحله شامل دو زیر مرحله است :

 الف ) در این مرحله دانش آموزان گروه های خود را ارزیابی می کنند.

ب) در این مرحله یادگیری تمام دانش آموزان توسط معلم ارزیابی می شود. در این مرحله معلم سعی می کند تا آموخته های غلط را اصلاح کندو یادگیری را عمق دهد.

4- روش تدریس بدیهه پردازی[5] :

یکی از روش های نوین تدریس است که تاکید زیادی بر پرورش خلاقیت در گروه دارد .گوردون از بنیان گذاران این روش است که با طرح نظریات جدید در مورد خلاقیت اعتقادات سنتی در مورد آن را شکست. او بر خلاف قدما که خلاقیت را یک امر کاملا ذاتی می دانستند، آن  را قابل یاد دادن و یاد گرفتن معرفی کرد .او همچنین عنوان داشت که فعالیت های گروهی از بهترین راه های پرورش خلاقیت است .( گالن سیلور، 1980/ خویی نژاد ،1372)

این روش تدریس دارای 6 مرحله است که عبارتند از( احدیان،1378):

1- شناخت شرایط موجود : در این مرحله دانش آموزان به توصیف دیده های خود می پردازند و موقعیت مورد نظر برای آن ها  به طور کامل واضح می شود.

2- قیاس مستقیم: در این مرحله دانش آموزان تصورات خود را رد مورد یک پدیده مطرح می کنند و آن را با یک پدیده یا مفهوم دیگر مقایسه می کنند.( مانند مقایسه ی جامعه با ماشین)

پس از ارائه ی قیاس ها یکی از آن ها توسط گروه ها انتخاب می شود.

3- قیاس شخصی: در این مرحله دانش آموز خود را به جای آن مفهوم یا چیز قرار می دهد و احساسات خود را بیان می کند و اغلب این کار با جان بخشی به اشیاء صورت می گیرد. البته این قیاس با توجه به قیاس مستقیم انتخاب شده در مرحله ی قبل صورت می گیرد.

4- تعارض فشرده : در این مرحله دانش آموزان از قیاس های شخصی و مستقیمی بهره می برند که در آن از مفاهیم متضاد بهره گرفته شده است.( مرگ و زندگی برای او معنی دارد.)

بنا به اعتقاد گوردون (معتمدی و احمدی، 1385، 28) : " تعارض فشرده بهترین کمک به                                                       وسعت دادن بینش فراگیران و انعطاف ذهنی آن ها را بالا می برد." 

5- در این مرحله با توجه به مراحل قبلی قیاس مستقیم دیگری انجام می شود.

6- دانش آموزان در این مرحله با راهنمایی معلم به مفهوم مورد نظر بر می گردند و با توجه به قیاس های انجام شده به ارزیابی مفهوم می پردازند و اغلب در این مرحله دانش آموزان در مورد موضوع درس به نوشتن انشا می پردازند.

توجه به دو نکته ی زیر برای اثر بخشی این روش تدریس ضروری است:

-  معلم نباید آفرینش ها و قیاس های شاگردان را تحت تاثیر قرار دهد و دادن آزادی می تواند خلاقیت را بالا ببرد.

-  اجرای این روش تدریس بسته به  داشتن توانایی  های خاصی در دانش آموزان است و معلم قبل از انتخاب این روش باید به رشد ذهنی دانش آموزان خود توجه کند.

5- روش تدریس " کارایی تیم " :

یکی از روش های نوین تدریس به شیوه ی همیاری است که امروزه با توجه به اثرات مثبت آن تاکید زیادی بر آن است.این روش دارای ده مرحله است که عبارتند از(احمدوند،1382):

1- سازمان دهی اهداف آموزشی توسط معلم  و بیان واضح آن ها برای دانش آموزان

2- ارزشیابی دانش آموزان برای ارزیابی هدف های رفتاری ورودی( ارزشیابی آغازین)

3-  ارائه ی محتوای درس توسط معلم برای دانش آموزان

4- در این مرحله دانش آموزان محتوای ارائه شده را به صورت انفرادی مطالعه می کنند.

5- معلم سوالاتی را در  مورد محتوای ارائه شده از دانش آموزان می کند و آن ها به صورت انفرادی به سوالات پاسخ می دهند .

6- معلم گروه ها را به صورت متجانس ( پراکندگی افراد قوی و ضعیف در گروه ها ) تشکیل می دهد و اعضای گروه بر روی جواب ها بحث می کنند و جواب های مشترکی می یابند.

7- معلم پاسخ صحیح سوالات را ارائه می دهد و دانش آموزان جواب های خود را تصحیح می کنند و جواب های مشترک نیز توسط سر گروه تصحیح می شود.

8- معلم نمرات گروه ها را در جدول ثبت نمرات نوشته و تفسیر می کند.  این جدول حاوی پنج نمره برای هر گروه است :  کمترین نمره ی  اعضای گروه ، بیشترین نمره ی اعضای گروه ،  نمره ی معدل اعضای گروه، نمره ی مشترک اعضای گروه و نمره ی " موثر بودن یادگیری " ( نمره ی موثر بودن یادگیری= نمره ی معدل نمره ی ورقه ی مشترک) . اگر نمره ی موثر بودن یادگیری مثبت باشد نشان دهنده ی آن است که کار گروهی دانش آموزان موثر تر از کار های فردی آن ها بوده است و اگر این نمره منفی باشد یعنی دانش آموزان در کار های فردی خود موفق تر از کارهای گروهی بوده اند و باید توجه داشت که انتخاب گروه ها به صورت متجانس در نمره ی موثر بودن یادگیری گروه ها تاثیر زیادی دارد. در انتهای این مرحله گروه هر بر حسب نمره ی موثر بودن یادگیری طبقه بندی می شوند.(احمدوند،1382)

9- معلم گروه ها را منحل می کند و برای ارزیابی فردی دانش آموزان سوالاتی را ارائه می دهد .

10-    معلم بازخورد کلی را به فعالیت های فردی و گروهی دانش آموزان ارائه می دهد.

 

6- روش تدریس " حل مساله [6]":  

این روش یکی از روش های مشارکتی در تدریس است که  کاربرد زیادی دارد .گرچه برخی این روش تدریس را بیشتر با الگوی انفرادی سازگار دانسته اند  ولی تجربه نشان می دهد که کاربرد این روش به صورت گروهی موثر تر از الگوی انفرادی آن است.( پارسونز،1964/  اسد زاده و اسکندری،1385)

در تعریف روش حل مساله چنین آورده اند( صفوی،1382، 79) : " حل مساله فرآیندی است برای کشف، توالی و ترتیب راه هایی که به یک هدف یا یک راه حل منتهی می شوند." پس باید توجه داشت که در فرایند حل مساله فقط جواب اهمیت ندارد بلکه فرایند رسیدن به آن نیز مورد توجه است.

  در این روش تدریس به دو مورد باید توجه زیاد شود:

       الف) تجارب قبلی دانش آموزان و ایجاد شرایطی برای فراخوان آنها .

      ب) رسیدن به راه حلی که قبلا برای فرد ناشناخته بوده است.

در مورد مراحل روش حل مساله دو نظریه ی مهم وجود دارد که با ذکر آن ها مساله را روشن تر می کنیم:  الف-  نظریه و دید گاه جان دیویی : دیویی پنج مرحله را برای حل مساله معرفی می کند        (صفوی،1382، 81) : 1-  مشخص کردن مساله 2- حدس زدن و یا مشخص کردن علل مسئله 3- در نظر گرفتن تمام راه حل های ممکن 4- انتخاب بهترین راه حل با توجه به موقعیت مساله 5 اجرای راه حل انتخابی و نتیجه گیری.

ب) مدل جورج پولیا : پولیا 4 مرحله ی اساسی برای حل مساله در نظر می گیرد
   ( داودی،1382،34) : 1- مرحله ی درک و فهم مساله : در این مرحله داده ها و خواسته های مساله و رابطه ی بین آن ها مورد بررسی قرار می گیرد.

2- مرحله ی طرح ریزی که شامل انتخاب راهبرد ها و استراتژیهای ممکن است .

3- حل مساله با استفاده از راهبردهای انتخابی

4- نگاه به عقب : این مرحله ماهیت فرا شناختی دارد و در آن به بررسی مراحل طی شده برای حل مساله می پردازیم.

با توجه به نکات ذکر شده در مورد حل مساله مراحل روش تدریس حل مساله به صورت زیر است: 1- طرح یا بازنمایی مشکل: این مرحله شروع تدریس است و توجه به علایق و دانسته های  قبلی شاگردان در آن ضروری است.

2- جمع آوری اطلاعات: شاگردان پس از فهم مساله به جمع آوری اطلاعات در مورد آن از منابع مختلف می پردازند.

3-  فرضیه سازی و ارائه ی راه حل های احتمالی

4-  آزمایش و تایید و یا رد فرضیات

در این روش تدریس کلاس از حالت خشک و سنتی خارج می شود و روابط معلم و شاگردان و روابط شاگردان با هم در گروه ها با صمیمیت توام احترام همراه می شود. و البته توجه به نکات زیر می تواند اثر بخشی روش تدریس ذکر شده را بالا ببرد:

   -  معلم قبل از ارائه ی مسئله باید روی آن کار کند و بار علمی آن را افزایش دهد.

  - ثبت مراحل توسط دانش آموزان در حین فعالیت اهمیت زیادی دارد.

-  معلم  می تواند در گروه های شاگردان مشارکت در کنار آن ها فعالیت کند.

-  اجرای قاعده ی " پرسش در برابر پرسش " توسط معلمان می تواند بسیار موثر باشد.

در انتها باید توجه داشت که: " حل مساله باید بخشی از کار روزانه ی دانش آموزان باشد و در هر جلسه حداقل یک زمان 10دقیقه ای را به بحث و حل مسایل به صورت گروهی اختصاص دهید." ( رحمانی ، 1383، 62)

 7- روش تدریس " بارش مغزی[7]":

یکی از جدید ترین روش های تدریس مشارکتی است که به دلایل شرایط و فواید منحصر به فرد آن نه تنها در مدارس بلکه در جلسات مدیریتی نهاد ها نیز استفاده از آن متداول شده است.این روش توسط الکس اسبورن ( سال 1998م) برا ی حل مشکلات مدیریتی معرفی شد و امروزه از آن به عنوان یک روش تدریس کلاسی نیز یاد می شود. در تعریف این روش چنین آمده است( اسلامیه، 1384،1):    " تکنیک برگزاری یک کنفرانس که در آن سعی گروه بر این است تا راه حل مشخصی را بیابند، در این روش نظرات در جمع بندی بدون کم و کاستی مورد استفاده قرار می گیرند. " پس در این روش دو اصل به عنوان پایه مطرح می شوند: 1- تنوع نظرات که باعث فعال شدن قسمت خلاق ذهن می شود .  2-  بالا رفتن کمیت باعث بالا کیفیت می شود.

چهار قاعده ی مهم در این روش تدریس مطرح است که باید در اجرای آن مورد توجه باشند: الف- بررسی و ارزیابی نظرات دیگران در طول جلسه و قبل از نتیجه گیری ممنوع است . ب- اظهار نظر همه ی اعضا آزاد و بی واسطه است.  ج- تاکید زیادی بر کمیت وجود دارد. د- هر کس می تواند نظراتش را بعد از ارائه بهبود دهد و یا آن را با نظرات دیگران تلفیق و نظر جدیدی را ارائه                    دهد.( اسلامیه،1384)

این روش تدریس با بیان مساله توسط رئیس گروه شروع می شود و اعضا در طول جلسه به بیان نظرات خود می پردازند و منشی گروه هم  نظرات را ثبت می کند. البته رئیس گروه باید قبل از ارائه ی نظرات قواعد چهار گانه ی ذکر شده را به اطلاع اعضا برساند. و در مرحله ی آخر تدریس نتیجه گیری از نظرات صورت می گیرد و بهترین راه حل ها برگزیده می شوند.

روش های جدید دیگری نیز از روش بارش مغزی منشعب شده اند و با رفع مشکلات و معایب آن سعی در بهبود این روش داشته اند. چند مورد از این روش ها عبارتند از : - روش بارش مغزی گمنام2:

در این روش نظرات اعضای گروه قبل از جلسه و به صورت کتبی در اختیار رئیس گروه قرار   می گیرند و او در جلسه نظرات را بدون ذکر منبع بیان می کند.

- روش افکار نویسی[8] : در این روش گروه ها در طول جلسه نظرات خود را به صورت کتبی ارائه می دهند.

در پایان باید توجه داشت که با به کار بردن این روش می توان نظرات مفیدی را برای حل مشکلات و مسایل به دست آورد چون : " پیشنهادات ایجاد شده در ذهن یک فرد عادی در گروه ، دو برابر پیشنهادات ایجاد شده در حالت انفرادی است . " ( اسلامیه ،1384، 2)

 

موضوعات مرتبط: روش های نوین تدریس

نوشته شده در شنبه هشتم فروردین 1388ساعت 11:57 قبل از ظهر توسط عبدالصمد تمندانی|



      قالب ساز آنلاين